Timebeskrivelser

Sykkel. Dette er timer som passer for alle. Vi skiller mellom timetypene Sykkel og Sykkel intervall. Sykkel er tradisjonelle sykkeltimer hvor musikken legger føringen for timens oppbygging. Her er det opp til instruktøren å legge opp ei variert løype der du får testet alt fra tempo-drag til saftige motbakker. Sykkel intervall er som navnet sier intervallbasert. Vi benytter oss av dokumenterte treningsprinsipper som 4*4 intervaller og andre varianter innen den type høyintensitets trening. Felles for timene er at det alltid er en oppvarmingsdel, en hoveddel og en nedtrappingsdel. Instruktøren hjelper deg med innstilling av sykkelen slik at den er tilpasset deg og gir deg den beste treningsopplevelsen.

Tabata er høyintensitets intervall-trening der man jobber i 20 sekunder og har 10 sekunders pause. Denne sirkelen gjentas 8 ganger for totalt 4 minutt trening. Deretter bytter man øvelse og gjentar til man er ferdig med 4 nye minutter. Det er om å gjøre å klare så mange repetisjoner som mulig i de 20 sekundene intervallet varer. Det er du som bestemmer hvilket tempo du vil holde og på den måten kan du tilpasse treningsøkten til ditt eget nivå. Vil du komme raskt i form er dette en super time!

Boksing er en gruppetime som er inspirert av nettopp boksing. Her kan du komme og slå deg løs mens svetten siler. Føl deg som Rocky!

Zumba er en dansetime. Her er det ingen vanskelige bevegelser og den grunnleggende ideen er at man skal ha det gøy mens man gir alt. I Zumba jobber man sang for sang. Man trenger derfor ikke å huske lange koreografier. Dette gjør at alle kan være med å få god utbytte. Musikken kjennetegnes av latinamerikanske energiske rytmer, men så lenge det er fart i den kan annen musikk brukes og. Bruk sko som er litt glatte under men som likevel gir god støtte.

Bodypump Les Mills BODYPUMP™ er styrketrening til musikk som utfordrer deg og gjør deg sterk. I løpet av en time trener du alle kroppens større muskelgrupper ved hjelp av en vektstang. Med ditt eget valg av vekter … inspireres og utfordres du til å nå de resultater du har bestemt deg for.

Dance-mix er en danseinspirert time der bevegelsene er hentet fra blant annet house, hip-hop, ragga og afro. Dette er en leken time hvor bevegelsen står i fokus. Her skal vi bare danse og ha det gøy.

Stram-opp er en 60 minutter styrketrening for hele kroppen. Etter en lang og effektiv oppvarming med enkle trinn, jobber vi oss i gjennom de ulike muskelgruppene. Timen avsluttes gjerne med mage- og ryggøvelser samt tøying. Øvelsene gjøres med eller uten manualer eller annet utstyr.

Stor-ball. Trening med ball egner seg spesielt godt til å trene kjernemuskulatur i mage og nedre del av rygg. Ballen gir et ustabilt underlag og du må hele tiden jobbe med å holde balansen og stabiliteten gjennom øvelsene. Resultatet er en bedre holdning og en sterkere rygg.

Catslide er en treningsform der vi bruker fire små matter, med lav friksjon, for å gjøre en rekke ulike øvelser. Catslide er en enkel, effektiv og komplett treningsform som gir raske resultater. Hele kroppen blir utfordret, men det er spesielt kjernemusklaturen som er i fokus. En sterk kjerne gir god kroppsholdning, god balanse og minimerer risikoen for akutte skader og belasningsskader. Prinsippene for trening med catslide er så enkle at det passer for alle. Du kan lett tilpasse treningen etter ditt eget nivå og lett øke belastningen når du blir sterkere.

TRX eller TRX Suspension Training – som det egentlig heter, er rett og slett en meget helhetlig treningsform. Her trener du både styrke, stabilitet, kjernemusklatur, smidighet og kondisjon under samme treningsøkt. Du bruker din egen kroppsvekt som utgangspunkt og justerer lett motstanden ved å justere vinkelen på kroppen og lengden på slyngene i forhold til gulvet. Fysioterapauter har lenge brukt slynger til opptrening av pasienter. Vi har dratt det et steg videre.

X-FIT er en time som kjennetegnes av stor variasjon, funksjonelle øvelser og høy intensitet. Det er sjelden samme treningsøkt to ganger på rad og du du får alltid utfordret kroppen til å ta ut hele sitt potensial. Øvelsene er enkle og hermer etter våre hverdagslige utfordringer som å løfte, skyve, dra osv. Ved å bli sterkere og mer utholdende i disse øvelsene blir de hverdagslige gjøremålene enklere og. Få bedre fysikk og mer overskudd, tren X-FIT!

Senior/60+ Dette er timer som er tilrettelagt for en voksen gruppe. Her er det både spinning og annen funksjonell trening å velge i. Instruktøren tilrettelegger timen slik at alle får et positivt utbytte av å delta. Den sosiale faktoren veier tungt. Derfor er det alltid kaffe tilgjengelig i etterkant av timen.

Sirkeltrening er egentlig en eldgammel treningsmetode som kort sagt dreier seg om å utføre flere øvelser på rad med minimal eller ingen pause imellom. Typisk inneholder en sirkel mellom 4-10 øvelser avhengig av målsetning, øvelsesutvalg, intensitet og treningsbakgrunn. Antall repetisjoner per øvelse kan variere, og noen ganger er det tid heller enn antall som styrer lengden på øvelsen. En sirkel repeteres som regel mellom 3-5 ganger med pauser mellom 1-2 min mellom hver runde.

Bootcamp Dette er en treningsform som blander tradisjonelle kroppsøvingsaktiviteter med ulike former for intervall- og styrketrening. Det som kjennetegner denne type trening er at den er designet slik at deltakerne blir presset mer enn de hadde tenkt å presse seg. Derfor blir ofte denne treningsformen sammenlignet med militær Bootcamp. I løpet av en økt med denne treningsformen vil du med stor sannsynlighet gjennomføre flere sprinter, mange armhevinger, spensthopp og intervalltrening med få pauser mellom. Deltar du regelmessig på Bootcamp vil du få en rask formstigning.