“Dine30”

31

Jan

“Dine30”

Publisert av :

Myndighetene anbefaler 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Kun 20 % av befolkningen klarer dette målet, og det er gjerne de som trenger det mest som beveger seg minst.

Men dersom de som er innaktive klarer disse 30 minuttene vil det gi en enorm helsegevinst. Det er et stort potensiale for å bedre folkehelsa og det er fult mulig å gjennomføre. Man trener ikke å sette av  30 minutter sammenhengende hver dag, man kan dele de opp. Man trenger heller ikke være fysisk aktiv hver dag, man kan slå sammen slik at man eksempelvis går en times tur på tredemølla en dag, og tar det med ro den neste. Man trenger ikke trene hardt for å få helsegevinst. Tvert om så er det god dokumentasjon på at fysisk aktivitet i henhold til disse anbefalingene har god effekt på forebygging av ulike livsstilsykdommer. Litt anpusten og litt varm på ryggen teller for å få dine 30 dersom du går fra å være innaktiv. Helsedirektoratet mener at aktivitet er like viktig som søvn og mat. Og vi som jobber på treningssenteret ser ofte stor fremgang hos de som begynner å trene hos oss. Den optimale mengden fysisk aktivitet er ikke kjent, men regelmessig aktivitet i hverdagen gir merkbar effekt på kropp og sinn. Litt aktivitet er bra, og mer er bedre!

Kjenner du noen som burde bevege seg mer, så ta dem med til oss. Sammen kan vi lage en plan på hvordan vi kan nå målet!

Klarer du dine 30 i februar?

Om forfatteren av dette innlegget:

Elisabeth

Se alle innlegg fra

Recent Posts

“Dine30”

31 Jan, 2016